DARE TO DREAM, DARE TO DO...
Met enige regelmaat publiceer ik BLOGS over actuele thema’s rond ‘het vinden van jouw Reason For Beïng Professional’. Daarnaast vertel ik ook graag over de achtergrond van mijn RFBP-methode en over de praktijkcases die ik tegenkom. Hiervoor verzorg ik presentaties, masterclasses en workshops, op evenementen voor professionals zoals heisessies, beurzen en congressen. Op deze manier draag ik mijn visie uit over onder andere het belang van intern ondernemerschap en creativiteit voor iedereen die als professional actief is. Volg mij en maak kennis met Rudolf Company via mijn blogs, of neem contact op als je meer wilt weten over de mogelijkheden om mij bijvoorbeeld als spreker in te zetten voor jouw evenement!
2024-05-31
Tijdens het evenement ‘Enrepreneurs for the future’ van HZ Kenniscentrum Ondernemen & Innoveren is vrijdag 24 mei 2024 de eerste Changemaker Award uitgereikt. De jury riep Ocean Ceramics van de studenten Sem van der Vinne, Justin Walhout, Roy Duerink en Daan Muller uit tot winnaar van de prijs. De Changemaker Award is in het leven geroepen voor (oud-)studenten en werknemers van de HZ ‘die op uitzonderlijke wijze bijdragen aan de doelstellingen van HZ University of Applied Sciences’. De winnaars en hun bedrijf zijn een mooi praktisch voorbeeld van hoe ondernemerschapsonderwijs brede waarde-creatie kan bevorderen.
Als docent heb ik de studenten mogen begeleiden bij het doorlopen van de minor ondernemerschap. Hierbij waren zij al voor de start aan de minor actief als student-ondernemers: In het tweede jaar van hun opleiding hadden ze de student-company DownUnder Wear opgericht, vanwaaruit ze Zeeuwse boxershorts met een mosselprint zijn gaan ontwikkelen en verkopen. Voor de minor ondernemerschap wilden de studenten ‘meer zijn dan kledingmerk’ en ‘meer impact maken’. De studenten wilden onderzoeken hoe ze de mosselschelp, na consumptie van de mossel, konden gaan inzetten als grondstof voor een ander product. Om het onderzoek te financieren, hebben ze eerst een milieuvriendelijke mosselsok ontwikkeld en op de markt gebracht. Nu, bijna aan jaar later, is het bedrijf Ocean Ceramics opgericht en verkopen de studenten het door hen ontwikkelde ‘mosselschelp-servies’ aan luxe restaurants in Zeeland. De mosselschelp blijkt via een bijzondere verwerking een heel goede vervanger van het kalk waarmee de klei voor keramische producten wordt verrijkt.
Net als bij HZ, gebeurt er ook bij andere onderwijsinstellingen van verschillende niveaus (MBO, HBO en WO) in heel Nederland veel op het gebied van ondernemerschapsonderwijs. Helaas zijn de activiteiten in het kader van het ondernemerschapsonderwijs veelal nog adhoc of per instelling georganiseerd en ook kennis en expertise is vaak beperkt en/of te gefragmenteerd beschikbaar. Bovendien is er bij veel onderwijsinstellingen naar mijn mening nog weinig inzicht in de impact van de verschillende inhoudelijke invullingen en de didactische vormgeving van ondernemerschapsonderwijs. Een belangrijke vraag hierbij is ook wat de beoogde impact van ondernemerschapsonderwijs zou moeten zijn. Willen we meer ondernemers opleiden, of vooral ondernemendheid in het algemeen stimuleren? Volgens mij zou het om dit laatste moeten gaan, want in essentie heeft ‘ondernemen’ niets te maken met het starten en/of hebben van een eigen bedrijf! De essentie van het begrip ondernemen gaat over zelfmotivatie; Gedreven worden door factoren vanuit jezelf. Werk doen, niet alleen omdat het moet en/of noodzakelijk is voor een inkomen. Maar ook omdat het past bij je eigen waarden, omdat het interessant is en omdat het werk is waar je gepassioneerd over bent.
Wat dit betreft is het voorbeeld van de prijswinnende studenten in deze blog exemplarisch, ook al hebben zij praktisch wel verschillende bedrijven tot stand gebracht. Bij de prijsuitreiking brengt Roy Duerink, één van de vier studenten, zijn beleving mooi onder woorden: ‘Het is persoonlijk een bijzondere ervaring en het laat zien dat wanneer je uit passie onderneemt je daadwerkelijk brede doelen kunt bereiken. Wij proberen op onze manier bij te dragen aan een innovatieve en circulaire toekomst. En ook al staan we nog maar aan het begin, deze prijs zal ons zeker aanmoedigen om gestaag door te gaan.’ Dat zegt toch genoeg…
Admin - 15:54:20 | Een opmerking toevoegen
Voor vragen en/of reacties, ga naar de vorige pagina 'wat het oplevert' en vul daar het terugbelformulier in.
We bellen u graag terug om van gedachte te wisselen en uw vragen te beantwoorden.
Rudolf Company
Een bedrijf van Ruud Scherpenhuizen: KvK 80555543 | BTW NL003456323B96 | Bank NL53 RABO 0142 4426 31 | Vianendreef 57, 4841 LE, Prinsenbeek, Netherlands